Hanna Lönnfors — I samma båt, yhdessä niin paljon vahvempia

Sitter här vid köksbordet och det är december 2020. Jag har fått en möjlighet att blicka bakåt på året som gått. Det var med avsikt jag valde rubriken, en rubrik som blandar finska och svenska. För mig är det väldigt naturligt att vardagen är ett liv där båda språken går hand i hand. Och året som gått har varit väldigt speciellt. Då känns det naturligt att se på hur vi alla tillsammans ändå är starkare och kan klara av detta. 

Kukaan ei varmasti osannut aavistaa kun vuosi edellisen kerran vaihtui, miltä tuleva vuosi tulisi näyttämään. Vuosi 2020 on ollut erilainen ja korona on taatusti koskettanut meistä jokaista, tavalla tai toisella. Minä uskon, että kun kohtaamme näinkin erikoisia aikoja, korostuu meille jokaiselle, että haasteet jotka kohtaamme ovat samanlaisia, riippumatta siitä olemmeko suomenkielisiä, ruotsinkielisiä, kaksikielisiä tai minkä tahansa muun kielen edustajia. Nähdään siis toisemme voimavarana eikä uhkana. Tässä työssä vanhempainyhdistyksillä on korvaamattoman tärkeä rooli. Varsinkin paikoissa, joissa on sivistyskeskus, tulisi vanhempainyhdistysten tehdä yhteistyötä kaikin mahdollisin tavoin. Se on kaikille rikkaus. 

Som förälder är jag lycklig att barnen i området vi bor i går i ett tvåspråkigt bildningscentrum. Det betyder att barnen i grannskapet har samma väg till skolan. Kompisarna kan umgås under dagen och efter skolan även om de går i olika skolor. Den gemensamma eftisverksamheten ger en naturlig samhörighet. Det här är en fortsättning på barnens gemensamma samvaro i det tvåspråkiga daghemmet. Även hobbyverksamhet, där till exempel scouterna kan nämnas, är naturligt att vara gemensam verksamhet för barnen från både finska och svenska skolan. Det här om något ökar känslan för levande landsbygd på två språk. 

Opettajana näen päivittäin, miten kouluissa tarvitaan yhä lisää muutakin kuin pedagogista osaamista. Tätä työtä voi tehdä myös kielirajoja ylittävästi. Nuorten pahoinvointi on lisääntynyt, siihen on puututtava. Voimme yhdessä miettiä uusia keinoja, koska haasteet ovat samat, Tämä vuosi on ollut haastava kouluissa, niin oppilaille kuin opettajille. Tämä ei ainakaan vähennä tuen tarvetta. Kielikylvyn ja tandem-opetuksen lisäksi yhteistyötä voi tehdä muitakin keinoja hyödyntäen. 

Som beslutsfattare ser jag att de flesta sakerna är gemensamma oberoende av språk. Trygg skolväg, friska skolhus och rätt till elevvård är exempel på frågor som berör alla på samma sätt. Likaså service som biblioteket och idrottsanläggningar. Vi har alla på samma sätt nytta av konditionstrappor, lekparker och biblioteksbussen. Det här är exempel på service som Borgå satsat på under året som gått. 

Päättäjänä haluan, että jokaisella lapsella ja perheellä on hyvä ja turvallinen arki, kielestä riippumatta. Ja uskon, että yhdessä olemme vahvempia. Jatketaan siis kohti vuotta 2021 ja jatketaan yhteistyötä. 

Som ordförande i en hem och skola vet jag att året varit utmanande med tanke på verksamheten men vi gör så gott vi kan, det räcker. Det är en av de viktigaste ledord för oss alla i utmanande tider. 

Alla som jobbar i skolor, daghem och föreningar. Ni är guldvärda och ert jobb är viktigt, ibland kan man inte göra allt, men det är också okej och det räcker. 

 

Hanna Lönnfors

opettaja, kolmen koulupojan äiti, kaupunginvaltuutettu ja sivistyslautakunnan jäsen
Ordförande för Hindhår Hem och Skola 

- - - -

Tutustu myös: 

Läpi lukuvuoden 2020-2021 nostamme Porvoon vanhempainyhdistyksenä esiin näkökulmia lasten ja nuorten, kodin ja koulun yhteistyöstä. Siitä, miten tärkeää on erityisesti näinä aikoina tehdä parhaamme lasten puolesta — meistä kunkin tahollaan. Miten tärkeä on lapsen arvo itsessään. Miten merkityksellisiä ovat sitoutuneet ja välittävät vanhemmat ja laajasti katsovat vanhempaintoimijat, osaavat opettajat ja koulun muu henkilökunta, lapsen silmin asioita katsovat päättäjät — moninainen ymmärrys lapsen parhaasta. 

Näkökulmia -kirjoitussarjassa nostetaan esiin erilaisia näkökulmia oppilashuollosta opettajuuteen sekä kodin ja vanhemman arjesta johtamiseen. Katsomme asioita ekaluokkalaisen ja lukiolaisen silmin, paikallisten osaajien ja valtakunnantason vaikuttajien. Suomen- ja ruotsinkielisissä perheissä ja oppilaitoksissa.

Kodin ja koulun yhteistyön merkitystä painotetaan vahvasti koulutuspolitiikassa, koulutusta koskevassa lainsäädännössä ja koulujen opetussuunnitelmissa. Se konkretisoituu lopulta aina yksittäisen lapsen kohdalla. Tulevaisuuden aikuisen.