Kannanotot ja media

29.9.2023 Mitä jokaisen aikuisen tulisi tietää nuorten päihteiden käytöstä? – Vaatteet vaihtuvat vapeen https://www.itavayla.fi/teksti/mita-jokaisen-aikuisen-tulisi-tietaa-nuorten-paihteiden-kaytosta--vaatteet-vaihtuvat-vapeen-6.2.69164.4c5f4bd05d 
Itäväylä

29.9.2023 Zentrassa jopa vessojen ovet irrotettiin, jotta vapen käyttö pysyisi kurissa – "Jokainen nuori on mahdollinen vapen käyttäjä"
https://www.uusimaa.fi/paikalliset/6245274 

30.9.2023 Vapen ja nikotiinipussien käyttö kasvaa Porvoon kouluissa – siihen liittyy nuorilla myös bisneksen tekoa
https://www.uusimaa.fi/paikalliset/6243729 

22.9.2023 Porvoossa pohditaan avoimessa päihdeillassa, mitä nuorten päihteiden käytöstä pitäisi vanhempien tällä hetkellä tietää https://www.uusimaa.fi/paikalliset/6229147

22.9.2023 THL:n kouluterveyskyselystä Porvoosta saatuja tuloksia esitellään marraskuussa kahdessa tilaisuudessa 

https://www.uusimaa.fi/paikalliset/6229195
https://www.porvoo.fi/uutiset/kouluterveyskyselyn-tulokset-julki-porvoon-tulokset-esitetaan-myohemmin-syksylla/ 

22.9.2023 Kouluterveyskyselyn tulokset julki – Porvoon tulokset esitetään myöhemmin 

https://www.itavayla.fi/uutiset/kouluterveyskyselyn-tulokset-julki--porvoon-tulokset-esitetaan-myohemmin-6.2.69076.c07bf0cab6

Itäväylä

23.9.2023 Kuuleeko kukaan? pj. Marika Salomaa, kolumni Uusimaa

https://www.uusimaa.fi/paakirjoitus-mielipide/6231957

9.9.2023 Porvoolaiset lapset lukivat ahkerasti kirjoja – mikä tempaus purisi aikuisiin? https://www.uusimaa.fi/paakirjoitus-mielipide/6199305

7.9.2023 Porvoon alakoululaiset lukivat kesän aikana yli 18 000 kirjaa – pitkin viikkoa on kouluissa vietetty lukujuhlia https://www.uusimaa.fi/paikalliset/6194785

1.6.2023 "Empaattisuus on lähtökohta kaikille ihmissuhteille" – vuoden yhteistyöntekijäksi valittu luokanopettaja Eeva Simolin on armollinen kohtaamisissa

https://www.uusimaa.fi/paikalliset/5971265 

4.5.2023 Kouluyhteisön vuoden yhteistyöntekijä haussa kolmannen kerran
https://www.itavayla.fi/teksti/kouluyhteison-vuoden-yhteistyontekija-haussa-kolmannen-kerran-6.2.66955.fc00a80e53 Itäväylä

5.12.2023 "Emme saa aliarvioida lasta ja lapsen kykyä unelmoida" – Pääkirjaston taidenäyttely auttaa näkemään, opettaa oivaltamaan ja pistää miettimään

https://www.uusimaa.fi/paikalliset/5574869 Uusimaa

31.8.2022 "Meidän koulussa on hyvä olla, kun kiusaaja on nolla" – Vanhempainyhdistykset haastaa porvoolaiset kävelemään sen puolesta, ettei ketään kiusattaisi 

https://www.uusimaa.fi/paikalliset/4819032 

31.8.2022 Porvoossa kävellään jälleen kiusaamattomuuden puolesta 

https://www.itavayla.fi/vapaalla/porvoossa-kavellaan-jalleen-kiusaamattomuuden-puolesta-6.2.62587.6465c3e575 

27.8.2022 Mitä isot edellä, sitä pienet perässä, pj. Marika Salomaa, kolumni Uusimaa

https://www.uusimaa.fi/paakirjoitus-mielipide/4809533 

24.8.2023 Monipuolisen lukemisen teema pysyy jatkossakin mukana koulutyössä Porvoossa – Kouluille kirjoja syyskuussa, esi- ja alkuopetuksessa lukupaketit saatiin jo

https://www.uusimaa.fi/paikalliset/4802275

23.7.2022 Ystävien ikävä, pj. Marika Salomaa, kolumni Uusimaa

18.6.2022 Ansaittua(ko?) lomaa, pj. Marika Salomaa, kolumni Uusimaa

25.5.2022: Seppo Ahonen: "Älä pidä itseäsi muita parempana" – Koulumaailman vuoden yhteistyöntekijät palkittiin Porvoossa

https://www.itavayla.fi/teksti/seppo-ahonen-ala-pida-itseasi-muita-parempana--koulumaailman-vuoden-yhteistyontekijat-palkittiin-porvoossa-6.2.61140.c502543fc7

24.5.2022: Vanhempainyhdistys palkitsi – Kuunteleva, arvostava ja ratkaisukeskeinen, kehui AE-koulun väki Seppo Ahosta, joka on yksi kolmesta palkitusta

https://www.uusimaa.fi/paikalliset/4627283

21.5.2022 Kiitos jää (liian) usein sanomatta, pj. Marika Salomaa, kolumni Uusimaa

13.5.2022 Seksuaalinen häirintä saatava kuriin, Uusimaan pääkirjoitus

https://www.uusimaa.fi/paakirjoitus-mielipide/4601602 

11.5.2022, Seksuaalisesta häirinnästä kuulee ystävä, ei aikuinen – Porvoossa joka toinen yläkouluikäinen tyttö on kokenut seksuaalista häirintää, Uusimaa

https://www.uusimaa.fi/paikalliset/4596423 

3.5.2023 Tilaisuus Porvoossa: Miten keskustella lapsen ja nuoren kanssa seksuaalisesta häirinnästä? https://www.uusimaa.fi/paikalliset/4580189

3.5.2023 Miten keskustella lapsen ja nuoren kanssa seksuaalisesta häirinnästä? – Tilaisuus Porvoossa 9.5.2022

https://www.porvoo.fi/uutiset/miten-keskustella-lapsen-ja-nuoren-kanssa-seksuaalisesta-hairinnasta-tilaisuus-porvoossa-9-5-2022/ 

23.4.2022, Paraikaa parasta aikaa, pj. Marika Salomaa, kolumni Uusimaa

https://www.uusimaa.fi/paakirjoitus-mielipide/4562314 

11.4.2022, Marika Salomaa jatkokaudelle, Uusimaa

Painotetun opetuksen koulu lähikouluksi - porvoolaiset lapset ja nuoret tasavertaiseksi

"Toivomme, että Porvoon kaupunki tarkastelee lähikoulua koskevat linjauksensa uudelleen. Kun lapsi /nuori valitaan painotettuun opetukseen, hänen lähikoulukseen tulisi määrittää kyseistä painotettua opetusta tarjoava koulu. Näin painotettuun opetukseen olisi aidosti mahdollista hakeutua kaikkialta Porvoosta. Kyse on ennen kaikkea porvoolaisten lasten ja nuorten tasavertaisista oikeuksista koulutuksellisiin mahdollisuuksiin."

Lue koko kannanotto: https://www.porvoonvanhempainyhdistykset.fi/ajankohtaista/kannanotto-painotettu-opetus/

Porvoossa 10.3.2022

Porvoon vanhempainyhdistykset ry Föräldraföreningar i Borgå rf (POFF) 
Porvoon Kielikylpy ry  
Porvoon koulumusiikin tuki ry 
Pääskytien ja Linnajoen vanhempainyhdistys PälLi ry 
Albert Edelfeltin koulun vanhempainyhdistys ry 
Porvoon Keskuskoulun vanhempainyhdistys ry

14.3.2022 Painotetun opetuksen koulu lähikouluksi - porvoolaiset lapset ja nuoret tasavertaiseksi, Uusimaa

8.3.2022 Yläkouluikäisistä porvoolaisista tytöistä joka toinen on kokenut seksuaalista ahdistelua, Uusimaa https://www.uusimaa.fi/paikalliset/4504108
Juttu liittyen kouluterveyskyselytilaisuuteen

7.3.2022 Porvoon kaupungin mediatiedote: Kouluterveyskyselyn tuloksia käytiin läpi yhdessä eri yhteistyötahojen ja porvoolaisten huoltajien kesken

https://www.porvoo.fi/kouluterveyskyselyn-tuloksia-kaytiin-lapi-yhdessa-eri-yhteistyotahojen-ja-porvoolaisten-huoltajien-kesken

7.3.2022 Yhä useampi porvoolaislapsi kokee fyysistä tai henkistä väkivaltaa, Uusimaa https://www.uusimaa.fi/paikalliset/4503186  Juttu liittyen kouluterveyskyselytilaisuuteen

28.2.2022 pj. Marika Salomaa, Uusimaa 
Opettelemme kaiken uudelleen
https://www.uusimaa.fi/paakirjoitus-mielipide/4493084 

18.2.2022 Huoltajat pääsevät mukaan kouluterveyskyselyn tulosten käsittelyyn – "Koulu ei voi eikä sen pidä olla tässä työssä yksin" / Uusimaa
https://www.uusimaa.fi/paikalliset/4483462 

Myös Porvoon kaupungin tiedote 18.2.2022:
https://www.porvoo.fi/huoltajilla-mahdollisuus-osallistua-kouluterveyskyselyn-tulosten-kasittelyyn-kaikille-avoimessa-teams-tilaisuudessa 

17.2.2022 Dags att premiera gott samarbete inom skolvärlden / Östnyland
https://www.ostnyland.fi/artikel/dags-att-premiera-gott-samarbete/ 

16.2.2022 Ehdota, kuka kouluyhteisössä on vuoden yhteistyöntekijä
https://www.uusimaa.fi/paikalliset/4480341 

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠15.2.2022  Kaveripenkki käyttöön – Epoon koululaiset taiteilivat ystävyydestä piirroksia, jotka koristavat pihapenkkiä "Koulun vanhempainyhdistys sai Porvoon vanhempainyhdistykseltä (POFF) lahjoituksen yhteisöllisyyshankkeeseen. Rahasummalla koulun vanhempainyhdistys osti penkin kunnostuksessa tarvittavat maalit ja tarvikkeet." / Itäväylä
https://www.itavayla.fi/etusivu/kaveripenkki-kayttoon--epoon-koululaiset-taiteilivat-ystavyydesta-piirroksia-jotka-koristavat-pihapenkkia-6.2.59238.432be502b6 

29.1.2022 pj. Marika Salomaa, Uusimaa 
Tilinpäätöksen aika
https://www.uusimaa.fi/paakirjoitus-mielipide/4459611 

4.1.2022 pj. Marika Salomaa, Uusimaa 
Onnea kätkemättä uuteen vuoteen

28.11.2021 pj. Marika Salomaa, Uusimaa 
Valitse tulkintasi – mistä haluat kiittää? 
https://www.uusimaa.fi/paakirjoitus-mielipide/4382632 

27.11.2021, Uusimaa
Ketä haluat kiittää? Ilmianna Porvoon vanhempainyhdistykselle hänet, jonka teko pelasti arkeasi https://www.uusimaa.fi/paikalliset/4382905 

26.11.2021  Porvoolainen Marika Salomaa jatkokaudelle Suomen Vanhempainliiton johtokuntaan
https://www.itavayla.fi/teksti/porvoolainen-marika-salomaa-jatkokaudelle-suomen-vanhempainliiton-johtokuntaan-6.2.57788.5b52e6da01 

24.11.2021 Itäväylä: Porvoon Vanhempainyhdistykset ry sai Vuoden lapsiystävällinen teko -tunnustuspalkinnon https://www.itavayla.fi/teksti/porvoon-vanhempainyhdistykset-ry-sai-vuoden-lapsiystavallinen-teko-tunnustuspalkinnon-6.2.57745.13e034f994

25.11.2021 Uusimaa / Porvoon Vanhempainyhdistyksellä oli vuoden lapsiystävällisin teko: Tahto, ettei ketään kiusattaisi, sai tuhannet kävelemään tärkeän asian puolesta https://www.uusimaa.fi/paikalliset/4380795 

31.10.2021 pj. Marika Salomaa, Uusimaa 
https://www.uusimaa.fi/paakirjoitus-mielipide/4350369 

7.10.2021, Itäväylä 
Porvoon koulutusjohtajat saivat valtakunnallista tunnustusta kodin ja koulun yhteistyön edistämisestä
https://www.itavayla.fi/uutiset/porvoon-koulutusjohtajat-saivat-valtakunnallista-tunnustusta-kodin-ja-koulun-yhteistyon-edistamisesta-6.2.56710.09c8ee5eff 

5.9.2021 pj. Marika Salomaa, Uusimaa 
https://www.uusimaa.fi/paakirjoitus-mielipide/4281480

3.9.2021 Många steg mot mobbning / Östnyland 

29.8.2021 Kävele sinäkin, ettei ketään kiusattaisi / Uusimaa

8.5.2021 pj. Marika Salomaa, Uusimaa  
https://www.uusimaa.fi/paakirjoitus-mielipide/4138048

10.4.2021 pj. Marika Salomaa, Uusimaa  
https://www.uusimaa.fi/paakirjoitus-mielipide/4097459

13.3.2021 pj. Marika Salomaa, Uusimaa  
https://www.uusimaa.fi/paakirjoitus-mielipide/3988850

7.2.2021 pj. Marika Salomaa, Uusimaa  
https://www.uusimaa.fi/paakirjoitus-mielipide/3593154 

4.2.2021 Kaveritaidot puntarissa porvoolaiskouluissa tänä vuonna – Tekoja kiusaamattomuuden puolesta / Itäväylä 

29.10.2020 Uusimaa, mielipide 

Yhteistyö lasten ja nuorten parhaaksi vaatii avointa, aktiivista ja tasavertaista vuoropuhelua kodin ja koulun välillä

Lapset ja nuoret tarvitsevat välittävää aikuista, rakkautta, rajoja ja aikaa. 

Albert Edelfeltin koulun rehtori Juha Levänen kirjoittaa Uusimaassa 27.10. olevansa huolissaan siitä, että koululaisten erilaiset ongelmat ovat lisääntyneet merkittävästi.

Hän peräänkuuluttaa meitä kaikkia kantamaan vastuumme ja tekemään parhaamme lasten ja nuorten hyvinvoinnin puolesta. Keskustelua kouluympäristöjen rauhattomuudesta on käyty Porvoossa viime aikoina useilla alueilla.

Kouluarkea läheltä näkevänä Levänen toteaa, että osa porvoolaisista nuorista voi hyvin huonosti ja vaikeudet näyttäytyvät niin koulussa, vapaa-ajalla kuin perheessäkin. Hänen mukaansa haavoittuvassa asemassa olevien nuorten osuus on kasvussa, eikä tilanne selity pelkällä koronaepidemialla.

Kuten Levänen painottaa, lapset ja nuoret tarvitsevat välittävää aikuista, rakkautta, rajoja ja aikaa. Me Porvoon kuntakohtaisessa vanhempainyhdistyksessä olemme samaa mieltä ja näemme, että he tarvitsevat niitä meiltä kaikilta.

Poikkeuksellinen aika tuo lisäkuormitusta meille kaikille; kodeille lapsineen ja nuorineen, koulujen henkilökunnalle ja muille lasten ja perheiden kanssa työskenteleville. Se näkyy osin kirjoituksessakin mainittuna levottomuutena ja rauhattomuutena. Vastuun kantamisen rajojen hälventymisenä ja voimavarojen hupenemisena. Rajattomuutenakin.

Perheet kertovat väsymyksestä. Siitä, että tasapainoilu monin tavoin muuttuneessa arjessa on vaikeaa, mahdotontakin. Huolemme on, kuka tukee silloin, kun voimavarat eivät enää riitä. Mitkä ovat keinot saada apua, vaikka palvelut ovat kuormittuneita? Mitä voisivat olla ne uudet matalan kynnyksen ratkaisut ja tukitoimet kunta-alan palveluihin, kun koulumaailmaan ja perheille tarvitaan nopeasti lisää tukea?

On toki muistettava, että monissa perheissä arki on epätietoisuudenkin keskellä rauhallisen tasapainoista. Työstä, jota kouluissa tehdään päivittäin lasten kanssa, ollaan kiitollisia. Opetusta ja kasvatusta arvostetaan niin koululaisten kuin heidän kotiensakin puolesta.

Levänen toteaa, koko kylän on aika kasvattaa. Me vanhempainyhdistykset haluamme kouluissamme kantaa vastuuta ja olla etsimässä ratkaisuja. Toivomme, että keskustelua käydään yhdessä tasavertaisesti ja aktiivisesti koulujen aloitteesta. Tämän pohjana tulee hyödyntää avoimesti sitä monipuolista tietoa, mitä muun muassa säännölliset kouluterveyskyselyt ja hyvinvointiprofiilikartoitukset tuottavat.

Keskustelua on syytä käydä eri tasoilla yksittäisestä oppilaasta ja luokkatasosta koko koulun ja kaupunkitason tilanteisiin.

Kuntakohtaisena toimijana, mutta allekirjoittaneet kukin samalla oman koulumme vanhempainyhdistyksen edustajina, näemme erittäin merkityksellisenä vanhempien keskinäisen verkostoitumisen ja yhteistyön. Sen, että meillä on vertaistuellista pintaa ajatuksillemme ja että asioita pidetään esillä keskustelussa.

Olemme samaa mieltä rehtori Leväsen kanssa. Jokainen lapsi ja nuori on tärkeä. Tehdään siksi parhaamme ja kannetaan vastuu yhdessä.

Porvoon vanhempainyhdistykset ry Föräldraföreningar i Borgå rf hallitus, 
Marika, Keskuskoulun vanhempainyhdistys
Anne, Huhtisen koulun vanhempainyhdistys 
Katja, Albert Edelfeltin koulun vanhempainyhdistys
Susann, Hem och Skola för Lyceiparkens skola rf
Pertti, Linnajoen koulun vanhempainyhdistys

13.10.2020 pj. Marika Salomaa, Uusimaa 
https://www.uusimaa.fi/paakirjoitus-mielipide/3132721

12.9.2020 pj. Marika Salomaa, Uusimaa 

8.8.2020 pj. Marika Salomaa, Uusimaa

11.7.2020 pj. Marika Salomaa, Uusimaa

30.5.2020 pj. Marika Salomaa, Uusimaa

Vanhempaintoiminta voi olla niin paljon muutakin kuin mokkapaloja
7.12.2020 Uusimaa https://www.uusimaa.fi/paikalliset/1230784

2.3.2020 Suomen Vanhempainliitto palkitsi pitkäaikaisia toimijoita Porvoossa, Marika Salomaa uudeksi puheenjohtajaksi / Itäväylä 

Kuntalaisaloite: Porvoon peruskouluihin ja toiselle asteelle yksi lauantaikoulupäivä/lukuvuosi 3.10.2017

Porvoon vanhempainyhdistykset ry, Föräldraföreningar i Borgå rf (POFF) ehdottaa, että Porvoon peruskoulujen ja toisen asteen oppilaitosten lukuvuoteen sijoitettaisiin yksi lauantaikoulupäivä tarjoamaan parempi ajankohta Kodin ja Koulun Päivän viettämiseksi. Lauantai tarjoaisi huoltajille paremman mahdollisuuden osallistua päivän toimintaan, koska työelämän kiireet painottuvat ns. arkipäiville. Näin Kodin ja Koulun Päivän tavoitteet olisivat myös paremmin saavutettavissa. 

Vuosittain vietetään valtakunnallista Kodin ja Koulun Päivää. Kodin ja Koulun Päivän tavoite on edistää kodin ja koulun yhteistyötä, yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia. Vanhemmille se on varta vasten järjestetty mahdollisuus tutustua koulun toimintaan, opettajiin ja toisiin vanhempiin/huoltajiin. 

Uusi OPS korostaa huoltajien osallisuutta. Koulun tehtävä on luoda huoltajille mahdollisuus osallistua ja tarjota tilaisuuksia vuorovaikutukselle. Kodin ja Koulun Päivä toimii yhtenä hyvänä sillanrakentajana kodin ja koulun välillä. Sen viettoon osallistuu jo liki kolmannes Suomen peruskouluista, mukana on ollut myös toisen asteen oppilaitoksia sekä päiväkoteja. Useilla kouluilla se on liitetty osaksi koulun vuosiohjelmaa, jotkut viettävät sitä kahdestikin lukuvuodessa. 

Kodin ja Koulun Päivä on valtakunnallisesti merkitty pidettäväksi syyskuun viimeisenä perjantaina. Ajankohta on ainoastaan suositus ja antaa näin ollen koululle madollisuuden valita päivä, joka koulun ohjelmaan parhaiten sopii. 

Kodin ja Koulun Päivää ovat toteuttamassa Opetushallitus, Suomen Vanhempainliitto, Förbundet Hem och Skola i Finland, Suomen Kuntaliitto, Suomen rehtorit ry, Opetusalan anmmattijärjestö OAJ, Finlands Svenska Lärarförbundet FSL, Sivistystyönantajat sekä Opetus- ja sivistystoimern asiantuntijat OPSIA ry. 

Porvoossa 3.10.2017

Porvoon kaupungin sivistyslautakunnalle 2.10.2017

Kannanotto peruskoulujen ja lukioiden työ- ja lomapäiviin lukuvuonna 2018-2019
Lauantaikoulupäivä, jotta kodin ja koulun yhteistyölle olisi paremmat edellytykset

Perusopetuslain mukaan lukuvuodessa on 190 työpäivää, ja se päättyy viikon 22 lauantaina.Työpäivistä vähennetään lukuvuonna 2018-2019 muille arkipäiville kuin lauantaille ajoittuvat itsenäisyyspäivä (torstai 6.12.18) ja vappu (keskiviikko 1.5.19). Siksi lukuvuonna 2018-2019 on 188 työpäivää. Lukuvuonna 2018-2019 syysloma on kahden päivän mittainen ja talviloma on perinteisesti viikolla 8.

Ehdotamme Porvoon kaupungin peruskoulujen ja lukioiden lukuvuoden 2018-2019 työ- ja lomapäiviksi seuraavaa:
• Syyslukukausi alkaa tiistaina 14.8.2018
• Kodin ja Koulun päivää vietetään lauantaina 29.9.2018
• Syysloma on 18.-19.10.2018
• 7.12.2018 on vapaapäivä, joka korvaa 29.9.2018 tehdyn lauantaipäivän
• Syyslukukausi päättyy perjantaina 21.12.2018

• Kevätlukukausi alkaa maanantaina 7.1.2019
• Talvilomaviikko on 18.-22.2.2019
• Lukuvuosi päättyy lauantaina 1.6.2019

Syyslukukaudella on 91 työpäivää seuraavasti: elokuussa 14, syyskuussa 21, lokakuussa 21, marraskuussa 22 ja joulukuussa 13.

Kevätlukukaudella on 97 työpäivää seuraavasti: tammikuussa 19, helmikuussa 15, maaliskuussa 21, huhtikuussa 20, toukokuussa 21 ja kesäkuussa 1.

Haluamme kannanotollamme esittää, että lauantaikoulupäivä on mahdollista laittaa työpäiväksi lukuvuonna 2018-2019. Uuden opetussuunnitelman mukaan ”opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa.
Huoltajien osallisuus sekä mahdollisuus olla mukana koulutyössä ja sen kehittämisessä on keskeinen osa koulun toimintakulttuuria. Vastuu kodin ja koulun yhteistyön edellytysten kehittämisestä on opetuksen järjestäjällä.” (Lähde: Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, 5. Oppimista ja hyvinvointia edistävä koulutyön järjestäminen, 5.2. Yhteistyö, Kodin ja koulun yhteistyö.)

Lauantaina huoltajien on helpompi tulla tutustumaan kouluun, ja se luo paremmat edellytykset kodin ja koulun yhteistyölle. Myös ainakin osa rehtoreista kannattaa lauantaikoulupäivää.

POFF, Porvoon vanhempainyhdistykset ry - Föräldraföreningar i Borgå rf

Porvoossa 2.10.2017

Mielipidekirjoitus: Ei eineksiä keskuskeittiöstä 12.6.2017

Maksuton kouluruoka on kiistatta hieno asia.
Hyviäkin asioita tulee kuitenkin aika ajoin päivittää tähän päivään.

Uuden keskuskeittiön reseptiikkaa ja ruokalistoja suunnitellaan nyt. Juuri nyt on myös aika vaikuttaa siihen, mitä ruokaa, mistä raaka-aineista ja miten valmistettua porvoolaisille keskuskeittiöstä tarjotaan? Haluaisivatko juuri työnsä aloittaneet valtuutetut, että 8 miljoonan investointi uuteen keittiöön näkyisi parempana ruokana myös ruokailijoiden lautasilla? Muutoksen aikaansaamiseksi Porvoo tarvitsee valtuuston hyväksymän ruokastrategian.

Tällä hetkellä ruokapalvelut ostavat joitakin ruokia valmiina, niin sanottuina kappaletuotteina. Tällaisia ovat lihasta, kalasta, broilerista tai kasviksista tehdyt pihvit, pyörykät ja murekkeet, jotka yleensä luokitellaan puolivalmisteiksi/eineksiksi. Valmistajia ovat Apetit, Atria, Findus, Kariniemi, Saarioinen ja Snellman.

Tilapalvelujen mukaan edellä mainittujen tuotteiden valmistaminen keskuskeittiössä olisi mahdollista, mutta ei järkevää. Annika Malms-Tepponen kertoo, että eineksiksi luokiteltuja ruokia tarjotaan vain vähän, lähinnä pinaattilettuja ja broilernugetteja (UM 12.5.17). Päiväkotien ruokalistalla 5.6.-30.7. on kuitenkin 15 erilaista pyörykkää, pihviä tai mureketta. Niitä on tarjolla 33 kertaa kahdeksan viikon ruokalistalla.

Massa, josta pihvit ja pyörykät tehdään, olisi kuitenkin järkevintä valmistaa itse, mikäli halutaan vähentää lisä- ja säilöntäaineiden saantia ruoasta. Esimerkiksi Kariniemen broileripihvissä on mm. siipikarjannahkaa, soijaproteiinia, glukoosia, stabilointiaineita (E450 ja E451), hiivauutetta ja aromivahvennetta (E621) pääraaka-aineiden lisäksi. Jokainen voi kaupassa käydä lukemassa vastaavien tuotteiden pakkauksista raaka-aineluetteloita ja verrata niitä kotona tehdyn vastaavan ruoan reseptiin. Lisäätkö sinä edellä lueteltuja ainesosia valmistamaasi pihviin?

Ruoka, ruokailu ja ruokakasvatus ovat osa opetussuunnitelmaa. Opetussuunnitelmasta poimittua: Kouluruokailu kasvattaa ruokakulttuuriin. Lapsuudessa omaksutut tottumukset vaikuttavat tulevaisuuden ruokavalintoihin. On aikuisten vastuulla huolehtia siitä, että lasten ja nuorten kouluruokamuistot ovat mukavia ja että ne antavat perustan hyvälle ja monipuoliselle ruokavaliolle myös aikuisena.

Ruoka ei ole vain nälän torjumista. Julkisella ruokailulla on paljon suurempi vastuu. Kouluruokailussa opitut tottumukset vaikuttavat ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin loppuelämän ajan.

Julkisuudessa on ihmetelty vaatimuksia pyöritellä 10 000 ruokailijalle lihapullat käsin. Ei ne äidit Saarioisellakaan pullia käsin pyörittele, vaan sitä varten on olemassa koneet. Tällaiset koneet päätettiin kuitenkin jättää pois keskuskeittiön laitehankinnoista.

Jos keskuskeittiössä ei voida/haluta itse valmistaa pyöryköitä, pihvejä ja murekkeita, onko niitä oltava ruokalistalla?

Porvoo, 12.6.2017

Kuntalaisaloite: Koulu- ja päiväkotikuvausten tarjouspyyntöjen teko pitää keskittää yhdelle taholle, kaupungin hankintapalveluille 18.2.2017

Porvoolaiset perheet eivät ole tasa-arvoisessa asemassa, kun on kyse koulukuvauksen hinnasta. Saman yrityksen samanlaatuisessa kuvassa on jopa 4 € eroa riippuen sopimuksesta (syksy 2016: Linnankosken lukio 6,90 € /kuva ja Albert Edelfeltin koulu 2,87 €/ kuva, kuvaajana Seppälän Koulukuvat).

Yleensä kuvaustarjouspyynnön tekee koulun edustaja esim. rehtori. Hankintaosaaminen ei aina ole sillä tasolla, että huoltajien kannalta parhaaseen ratkaisuun eli edulliseen hintatasoon päästäisiin. Monessa tapauksessa myös koulun ottama järjestelykorvaus nostaa kuvien hintaa. Nämä järjestelykorvaukset lienevät syy, jonka vuoksi koulut haluaisivat itse tehdä kuvaussopimukset.

Huoltajat ovat maksajia ja heitä tulee Opetushallituksen suosituksen mukaan kuulla ennen kuin sopimuksesta päätetään. Huoltajien aito kuuleminen edellyttää huoltajille mahdollisuutta verrata heille tarjottua hintaa muiden koulujen huoltajien koulukuvista maksamaan hintaan. Avoimuuden nimissä koulujen tulisi julkistaa tekemänsä sopimukset.

Lisäksi, jos koulukuvien hankintaan liittyvän työn tekee yksi henkilö, säästyy työaikaa verrattuna tilanteeseen, jossajokaisessa koulussa tehdään erikseen sama työ. Porvoossa on 30 koulua.

Porvoon vanhempainyhdistykset ry, Föräldraföreningar i Borgå rf on kilpailuttanut koulukuvaussopimuksia jo kahdeksan vuoden ajan. Yhdistyksemme sopimuksessa on mukana yhdeksän porvoolaista koulua. Vuoden 2017 sopimuksemme hinnat ovat seuraavat: kaverikuva 1,90 €, luokkakuva 2,10 € ja muotokuva- sekä tarrakuva-arkki a´2,30 €. Emme ota järjestelykorvauksia.

Edellä mainittu pätee myös päiväkotien kuvauksiin, joten ne tulisi kilpailuttaa samassa yhteydessä koulukuvien kanssa.

Jos mietitään, onko koulukuvaus tarpeellinen ollenkaan, on Opetushallituksen kanta seuraava: ”Lainsäädäntö ei velvoita koulua kuvausten järjestämiseen, mutta kuvausten voidaan katsoa olevan sellaista koulun yhteistä toimintaa, johon voidaan käyttää myös koulun työaikaa.” Koulut myös tarvitsevat oppilaiden kuvia. Heillä on päivittäisessä käytössä kuvausyrityksen ilmaiseksi koululle toimittama arkistokansio, jossa on luokkakuvat sekä oppilaiden muotokuvat.

Esim. Kajaanissa ja Oulussa koulu- ja päiväkotikuvaukset on kilpailutettu kaupungin hankintayksikön toimesta. Keskittämällä hankinta, varmistetaan kouluille ja päiväkodeille toimivat kuvausjärjestelyt ja maksajille tasapuolisesti edulliset koulu- ja päiväkotikuvien hinnat.

Porvoossa 18.2.2017

Kannanotto: Koulukuvaussopimusten tekemiset 17.10.2016

Ehdotamme, että Porvoossa kaikkia kouluja koskevan koulukuvasopimuksen tekee yksi henkilö noudattaen opetushallituksen suositusta huoltajien edustajan, kouluissa yleensä vanhempainyhdistys, kuulemisesta. Sopimusta solmittaessa tulee päämääränä olla kohtuuhintaiset kuvat ja huoltajien yhdenvertaisuus.

Opetushallitus on antanut koulukuvauksia koskevan suosituksen 20.6.2011.
24.8.2016 Opetushallitus muistutti antamastaan suosituksesta.

Suosituksen tavoite on:
1. lisätä kuvauksiin liittyvää avoimuutta
2. taata huoltajille kohtuuhintaisia kuvia
3. että,oppilaiden huoltajia tai heidän edustajiaan kuullaan ennen kuin sopimuksen tekotavasta päätetään

Lisäksi:
4. kuvaamoilta ei tule vastaanottaa laskennallisia järjestelykorvauksia eikä tavaralahjoja
5. koulutuksen järjestäjän tulee lähettää opetushallituksen suositus sekä kouluille että oppilaiden vanhempien edustajille

Porvoossa:
1. Avoimuudesta ei voida puhua. Emme ole saaneet nähtäväksemme koulujen tekemiä sopimuksia useista pyynnöistä huolimatta. Sopimukset tarvitaan, jotta voisimme osoittaa, että koulukuvista maksettavissa hinnoissa on suuria eroja.

2. Huoltajien yhdenvertaisuus puuttuu. Yhden kuvan hinnassa voi olla jopa 4 € eroa samalla kuvausyrityksellä (Syksy 2016, Seppälän Koulukuvat: Albert Edelfeltin koulu 2,87 € /kuva ja Linnankosken lukio 6.90 € /kuva). Yleisin tilaus on kolme kuvaa (ryhmäkuva, tarrakuva-arkki ja muotokuva) jolloin toisessa koulussa huoltaja maksaa samoista kuvista 12 € enemmän. Kyseiset hinnat ovat tiedossamme, koska lapsemme ovat näiden koulujen oppilaita.

3. Porvoon 30 koulusta vain pienessä osassa on kuultu huoltajien edustajia, eli vanhempainyhdistystä.

4. Tiedämme, että joissakin kouluissa järjestelykorvauksia otetaan.

5. Opetushallituksen suositusta ei ole saatettu huoltajien tietoon.
 

Porvoon vanhempainyhdistykset ry, Föräldraföreningar i Borgå rf on tehnyt koulukuvaussopimuksia noin 10 vuoden ajan. Sopimus tehdään aina vuodeksi kerrallaan ilman järjestelykorvauksia, jotta kuvista saadaan huoltajille mahdollisimman edulliset. Syksyn 2016 sopimuksessamme yksi kuva maksoi 2,90 € ja kaverikuva 3,00 €. AE-koulussa ja lukiossa kaverikuva maksoi 12,90 €. Meidän sopimukseemme kuuluu nyt yhdeksän porvoolaista koulua. Muissa 21 koulussa koulun henkilökunta käyttää työaikaansa sopimuksen tekoon, vaikka sen voisi Porvoossa hoitaa yksi henkilö kaikkien koulujen puolesta.

Porvoossa 17.10.2016
Porvoon vanhempainyhdistykset ry, Föräldraföreningar i Borgå rf – hallitus

Kannanotto Keskuskoulun ja Linnajoen koulun uusiin kuraattorijärjestelyihin 17.5.2016

Keskuskoululla ja Linnajoen koululla on yhteinen kuraattori.

Tehtävää hoitaneen henkilön mukaan järjestely on ollut toimiva mahdollistaen asiakassuhteen jatkon oppilaan siirtyessä alakoulusta yläkouluun.

Elokuusta 2016 alkaen järjestelyä on päätetty muuttaa siten, että kouluilla olisi eri kuraattorit. Nämä kaksi kuraattoria saavat nykyisten koulujen ohella vastuulleen uudet koulut. Keskuskoulun kuraattorin vastuualue on Keskuskoulun lisäksi toinen alakoulu. Linnajoen kuraattorin palvelujen piiriin lisätään Linnankosken lukion opiskelijat. Muutoksen syynä on oletettavasti asiakaskäyntien tasaisempi jakautuminen.

Olemme sitä mieltä, että päätöstä ei ole tehty lasten parasta ajatellen. Oppilaita ja huoltajia ei ole kuultu, eikä lapsivaikutusten arviointia ole tehty. Tehdyssä päätöksessä ei ole myöskään otettu huomioon, että Keskuskoulussa on viisi erityisopetuksen pienryhmää: kaksi ryhmää kielelliseen kuntoutukseen ja kolme ryhmää sopeutumista tukevaan opetukseen. Nämä luokat vaativat erityisresursseja myös kuraattorin toimesta ja asiakassuhteen jatkumo alakoulusta yläkouluun siirtymisessa on näiden erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kohdalla ensiarvoisen tärkeää.

Ehdotamme, että nykyinen käytäntö Keskuskoulun ja Linnajoen koulun yhteisestä kuraattorista, säilytetään koska:

1. lapset, jotka käyttävät Keskuskoululla kuraattorin palveluja, voivat jatkaa saman, tutuksi tulleen aikuisen kanssa Linnajoen koulussa, mikäli yläkoulussa vielä on tarvetta käydä kuraattorilla, ja tätä asiakassuhdetta ei ole hyvä katkaista

2. koulut ovat fyysisesti lähellä toisiaan ja kuraattori voi hoitaa vastaanottoa joustavasti ja asiakaslähtöisesti.

Jos nykyistä käytäntöä ei voida jatkaa, vaihtoehto olisi, että Keskuskoulu, Porvoon suurimpana alakouluna, ja Linnajoen koulu, Porvoon suurimpana yläkouluna, saavat kumpikin oman kuraattorin.

Ei kuitenkaan niin, että Linnajoki jakaa kuraattorin lukion kanssa ja Keskuskoulu pienemmän alakoulun kanssa.

Lisäksi uuden kuraattorin perehdyttäminen on unohtunut. Kouluissa suunnitellaan jo seuraavaa lukuvuotta, ja uuden kuraattorin tulisi saada olla mukana suunnittelemassa sitä.

Porvoossa 17.5.2016

Linnajoen vanhempainyhdistys ry
Porvoon Keskuskoulun Vanhempainyhdistys ry
Porvoon vanhempainyhdistykset ry, Föräldraföreningar i Borgå rf

Kannanotto Porvoon suomenkielisen koulutoimen kieliohjelmaan opetussuunnitelmassa 9.6.2015

Porvoon vanhempainyhdistykset ry, Föräldraföreningar i Borgå rf tukee kieltenopettajien näkemyksiä liittyen Porvoon kaupungin opetussuunnitelman tuntijakoon ja kieliohjelmaan.

Kieltenopettajat ovat korkeasti koulutettuja. Heillä on myös vuosien käytännön kokemus siitä, minkä ikäisenä lapset oppivat kieliä parhaiten ja millainen tuntimäärä tarvitaan, että oppilas saavuttaa kielen osaamiselle asetetut tavoitteet. Porvoon kaupungin tulisi käyttää tätä ammattitaitoa hyväkseen kieliohjelmasta päätettäessä.

Kieliohjelman tavoite tulee olla kielten opiskelun lisääminen, mutta kaksikielisessä Porvoossa se ei saa tapahtua kaventamalla mahdollisuutta opiskella ruotsin kieltä.

  • Esitetään, että englannin kielen (A1-kieli) opetus aloitetaan 2. luokan keväällä koska, mitä varhaisemmassa vaiheessa kielen opiskeu aloitetaan, sitä parempi taito saavutetaan.
  • Ruotsin kielen taidolla on erityisasema kaksikielisessä Porvoossa, ja siksi myös jatkossa on oltava mahdollisuus aloittaa ruotsin kielen opiskelu varhain.
  • A2-kielitarjonnassa (4. luokalta alkava vapaaehtoinen kieli) tulee säilyttää ruotsin kieli ranskan, saksan ja venäjän rinnalla.
  • Kaikilla oppilailla tulee olla mahdollisuus valita haluamansa näistä neljästä A2-kielestä.

Porvoossa 9.6.2015
Porvoon vanhempainyhdistykset ry, Föräldraföreningar i Borgå rf
hallitus

Mielipidekirjoitus: Mistä on vanhempien huolet tehty? 14.3.2015

Sisäilmaongelmia, säästöjä ja vaikutusarvioiden tekemättömyys! Niistä on vanhempien huolet tehty!

Porvoon vanhempainyhdistykset ry, Föräldraföreningar i Borgå rf vuosikokous ottaa kantaa näihin kolmeen tärkeään asiaan

Sisäilmaongelmat Porvoon kouluissa ja päiväkodeissa

Porvoossa on tällä hetkellä seitsemän koulua ja kolme päiväkotia, jotka työskentelevät parakeissa. Kahden viimeisen vuoden aikana sisäilmatutkimuksia on tehty 15 koulussa ja seitsemässä päiväkodissa.
Pahimmassa tapauksessa lapsi joutuu olemaan koko lapsuutensa ja nuoruutensa tiloissa, joissa epäillään sisäilmaongelmia.
Itä-Suomen aluehallintovirasto on laatinut ohjeen "Sisäilmanongelman käsittely koulu- rakennuksissa". Sen mukaan vanhempien ottaminen mukaan sisäilmatyöryhmään lisää toimijoiden välistä luottamusta. 

Ehdotamme Porvoolle vanhempainyhdistysten mukaan ottamista sisäilmatyöryhmiin. Ehdotamme myös avoimuutta päiväkoti- ja koulupaikkaa tarjottaessa. Huoltajille tulee kertoa, jos tiloissa on sisäilmaepäily. Huoltajien tulee siinä tapauksessa saada valita joku muu, kuin lapselle ensisijaisesti osoitettu paikka.

Koulunkäynninohjaajien määrän uusi arviointimalli ja sivistystoimen säästöt

Koulutuspalvelut on suunnitellut yhteistä mallia, jolla koulunkäynnin ohjaajapalvelu määrää arvioidaan. Mallin vaikutusarviota ei ole tehty.
Ehdotamme, että uuden arviointimallin käyttöönotosta päätetään vasta kun vaikutusarviointi on tehty. 

Konsultti arvioi, että Porvoon sivistystoimessa ja erityisesti perusopetuksessa on leikattavaa. Opetuksessa on juuri nyt meneillään suuria muutoksia. Muun muassa uudet opetussuunnitelman perusteet ja sähköiset ylioppilaskirjoitukset. Oppitunteja on jo vähennetty niin perusopetuksessa kuin lukiossakin. Tulee myös muistaa, että Porvoo on kaksikielinen kunta. Se lisää sivistystoimen kuluja.

Ehdotamme, että tilavuokriin, siivoukseen ja ruokaan menevä osuus erotetaan sivistystoimen budjetista. Opetukselle annetaan oma budjetti, jossa huomioidaan uudistukset ja niiden rahoitus. 

Lasten ja nuorten kuuleminen

Lapsia ja nuoria tulee kuulla kaikessa heitä koskevassa päätöksenteossa heidän ikänsä ja kehitystasonsa mukaisesti. Kuuleminen tulee ajoittaa niin, että sillä on vaikutusta prosessiin.

Lapsivaikutus tulee arvioida etukäteen kaikessa lapsia ja nuoria koskevassa päätöksenteossa.

Porvoossa 14.3.2015

Porvoon vanhempainyhdistykset ry, Föräldraföreningar i Borgå rf
hallitus